Το κατά Ματθαίον Eυαγγέλιο (1964) ελλ. υπότιτλοι
Ταινίες Για Όλους: Υπόθεση: Η ταινία που χαρακτηρίστηκε από τους απανταχού κριτικούς ως το αριστούργημα του Pier Paolo Pasolini, το ‘Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο’, είναι μια οπτικά συγκλονιστική και συναισθηματικά συνταρακτική μεταφορά της ζωής του Χριστού, κατα γράμμα βασισμένη στο ευαγγέλιο του Αποστόλου Ματθαίου.
«Μπορεί να είμαι άπιστος, αλλά είμαι ένας άπιστος που νοσταλγεί την πίστη» – Πιέρ Πάολο Παζολίνι
Η πάμφτωχη πόλη της Μεράτα στη Νότια Ιταλία γίνεται το ιδανικό σκηνικό για μια παραβολή ταπεινοφροσύνης και εσωτερικότητας, για μία αλληγορία που νοσταλγεί τον Θεό και γονατίζει με κατάνυξη μπροστά στο θαύμα της πίστης. Ο Pasolini (“Μάμα Ρόμα”, “Οιδίπους”, “Σαλό” κ.α.) , ένας σεσημασμένος agent provocateur, αιώνια μαλωμένος με τον κομφορμισμό, αναρωτιέται και στοχάζεται, επιλέγοντας την ελπίδα από την έλλειψη νοήματος.
«Η μεγάλη δυσκολία του “Ευαγγελίου” ήταν ακριβώς να μην καταστραφεί η διήγηση του Ματθαίου, να κρατηθεί όρθια πάση θυσία. Έκανα το παν για να διαφυλάξω και ν’ αντλήσω την πραγματικότητα της διήγησης του Ματθαίου, κι αυτό, με πολεμική διάθεση: ενάντια στο φανατισμό ενός ορισμένου μαρξισμού κι ενός ορισμένου λαϊκισμού. Θέλησα να καταλάβω τα πάντα, θέλησα να δω μέσα από τα μάτια ενός πιστού μια πραγματικότητα θρησκευτικού τύπου. Νομίζω ότι στάθηκα συνεπής, όσο ήταν δυνατόν» – Πιέρ Πάολο Παζολίνι
Ο Παζολίνι ακολούθησε με ευλάβεια το πρωτότυπο κείμενο του αποστόλου Ματθαίου, το οποίο ξεχώρισε για την αμεσότητα του λόγου και την πραότητα του ύφους. Και είναι αυτή η αμεσότητα που προσπαθεί να πετύχει ο μεγάλος σκηνοθέτης με την εναλλαγή από τα λιτά, νατουραλισιτκά ασπρόμαυρα πλάνα του, ακολουθώντας πρότυπα “κυρίως αρχαϊκοβυζαντινά” όπως τα ονομάζει, και με “ευνόητη αναφορά στον Ελ Γκρέκο” δανείζεται στοιχεία από την ευρωπαϊκή παράδοση αναπαράστασης των Παθών. Παράλληλα, επενδύει τη ταινία με μια ξεχωριστή ποικιλία μουσικών κομματιών. Από τις μελωδίες του Λουίς Μπακάλοφ μέχρι την απόκοσμη γαλήνη του Μπαχ. Κι από τα παραδοσιακά ορθόδοξα τραγούδια μέχρι το σπαρακτικό αφροαμερικανικό γκόσπελ Sometimes I Feel Like a Motherless Child.
«Απ’ την μεριά μου, υπάρχει μια πράξη και μια προσπάθεια κατανόησης, που δεν έχουν τίποτα το ορθολογικό. Έζησα όμως σε όσμωση μ’ αυτόν τον λαϊκό άνθρωπο που πιστεύει. Οι δύο φάσεις συγχωνεύτηκαν» – Πιέρ Πάολο Παζολίνι
Όπως ήταν αναμενόμενο, ο σκηνοθέτης διακατέχεται από την αμηχανία του λογοκρατούμενου ανρθώπου της Δύσης μπροστά στη θεϊκή υπόσταση του Χριστού, που τον οδηγεί να διατηρεί μια απόσταση στην απεικόνιση των θαυμάτων. Την ίδια στιγμή, τοποθετεί στους βασικούς ρόλους ερασιτέχνες ηθοποιούς, διανοούμενους αλλά και καθημερινούς ανθρώπους της Νότιας Ιταλίας. Χαρακτηριστικό είναι πως τον ρόλο της Παναγίας υποδύεται η Susanna Pasolini, μητέρα του σκηνοθέτη, και πρωτάθηκε για Όσκαρ.
Η ταινία έλαβε σχετικά καλές κριτικές από τους κριτικούς της εποχής, και συνάντησε θερμή υποδοχή από τη πλειοψηφία του χριστιανικού κοινού και τύπου. Αντιθέτως, γιουχαΐστηκε σχεδόν στο Φεστιβάλ Βενετίας, από ένα ελιτίστικο κοινό μαθημένο σε έναν άλλο ιταλικό κινηματογράφο, ενώ οι κομμουνιστές κριτικοί τη καταδίκασαν για “άθλιες παραχωρήσεις στην αντιδραστική ιδεολογία”. Αργότερα, ο σκηνοθέτης θα χαρακτήριζε το έργο του “μια αντίδραση ενάντια στη συμμόρφωση του Μαρξισμού. Το μυστήριο της ζωής και του θανάτου και του πόνου – και ιδιαίτερα της θρησκείας …είναι κάτι που οι Μαρξιστές δεν θέλουν να λάβουν υπόψη. Αλλά αυτά ήταν και ήταν πάντα ερωτήματα μεγάλης σημασίας για τον άνθρωπο”. Σήμερα, η αποδοχή της ταινίας ως αριστούργημα της 7ης έβδομης τέχνης είναι… εμ… καθολική.
Πρωτότυπος Τίτλος: Il vangelo secondo Matteo/ The Gospel According to Matthew
Βαθμολογία IMDb: 7,6/10
Σκηνοθεσία: Pier Paolo Pasolini
Πρωταγωνιστούν: Enrique Irazoqui, Margherita Caruso, Susanna Pasolini, Marcello Morante, Settimio Di Porto, Mario Socrate, Alfonso Gatto, Giacomo Morante, Ferruccio Nuzzo, Giorgio Agamben
Αποποίηση ευθυνών: Σας ενημερώνουμε ότι αυτό το κανάλι μεταφέρει από Ελληνικά και Ξένα κανάλια ειδήσεις ή/και εκπομπές με θέματα και θεματολογία με την οποία δεν συμφωνούμε ή διαφωνούμε απαραίτητα. Όλα τα πνευματικά δικαιώματα και η διαχείρισή τους ανήκουν στο εκάστοτε κανάλι η ανεξάρτητο παραγωγό. Ο δικός μας ο σκοπός, ως εκ τούτου είναι ΜΟΝΟ ενημερωτικός και ο ρόλος μας ουδέτερος σε ιδέες ή/και συμπεριφορές.
Το κανάλι μας δεν συμφωνεί απαραίτητα με τις απόψεις που προβάλλονται στα βίντεο
ΑΠΑΓΟΡΕΥΟΝΤΑΙ ΠΡΟΣΒΛΗΤΙΚΑ & ΥΒΡΙΣΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ