Πύργος των Aνέμων: Ένα από τα γοητευτικότερα αρχαιολογικά μνημεία της Αθήνας
LiFO TV: Ο πύργος των Ανέμων είναι ένα οκταγωνικό κτήριο που είναι κατασκευασμένο από πεντελικό μάρμαρο. Στην μαρμάρινη στέγη του έχει σωθεί τμήμα κιονόκρανου κορινθιακού ρυθμού. Σύμφωνα με το Βιτρούβιο υπήρχε ανεμοδείκτης με τη μορφή του Τρίτωνα. Στο εσωτερικό του υπήρχε μηχανισμός, πιθανότερα υδραυλικό ρολόι.
O «πύργος των Ανέμων», ο αρχαιότερος μετεωρολογικός σταθμός και ρολόι του κόσμου, δέχεται μετά από 200 χρόνια επισκέπτες.
«Το ωρολόγιο του Ανδρόνικου», ο ναός του Αιόλου ή αλλιώς Αέρηδες κτίσθηκε από τον αστρονόμο Ανδρόνικο από την Κύρρο της Μακεδονίας, στο πρώτο μισό του 1ου αιώνα π.Χ. Στο πάνω μέρος κάθε πλευράς εικονίζονται ανάγλυφα οι άνεμοι με τα σύμβολά τους και τα ονόματά τους χαραγμένα.
Στις εξωτερικές πλευρές του υπάρχουν χαραγμένες γραμμές και μεταλλικοί γνώμονες, μέρος ηλιακών ρολογιών.
Στο εσωτερικό του υπήρχε μηχανισμός, πιθανότερα υδραυλικό ρολόι.
Ο πύργος των Ανέμων μετατράπηκε την παλαιοχριστανική εποχή σε εκκλησία ή σε βαπτιστήριο κάποιας γειτονικής εκκλησίας, ενώ στο χώρο έξω από την ΒΑ είσοδο υπήρχε χριστιανικό κοιμητήριο. Το 15ο αιώνα το μνημείο αναφέρεται αλλού ως ναός του Αιόλου και αλλού ως εκκλησία. Το 18ο αιώνα, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Πολιτισμού, χρησιμοποιήθηκε ως τεκές των Δερβίσηδων.
Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Νίκο Τσονιώτη για τους Αέρηδες της Πλάκας και το Ωρολόγιο του Κυρρήστου που θεωρείται πως κατά την αρχαιότητα υπήρξε ένας μετεωρολογικό σταθμός, ο οποίος, εκτός από τους αέρηδες, μπορούσε να υπολογίζει και την ώρα.
Ποια περιοχή του Κέντρου της Αθήνας είναι οι λεγόμενοι Αέρηδες και από πού πήρανε την ονομασία τους;
Ένα βασικό τοπόσημό τους είναι το Ωρολόγιο του Κυρρήστου. Ποιος ήταν ο Ανδρόνικος Κύρρηστος και πότε χρονολογείται το ωρολόγιο; Σε ποια ιστορική της φάση βρίσκεται η Αθήνα εκείνη την εποχή; Τι ήταν το ωρολόγιο και ποια η λειτουργία του; Πώς έμοιαζε εξωτερικά; Ισχύει ότι είχε στην οροφή ένα έντονο μπλε χρώμα; Τι το κάνει τόσο ξεχωριστό;
Πώς αλλάζει η χρήση και η λειτουργία του ανά τους αιώνες; Ισχύει ότι κατά την Οθωμανική Περίοδο έχουμε παραστάσεις από χορούς δερβίσηδων εντός του; Ποιες είναι οι ενέργειες που έχουν γίνει για την αποκατάσταση και τη συντήρησή του; Και σε τι κατάσταση βρίσκεται σήμερα;
Ο Νίκος Τσονιώτης εργάζεται ως αρχαιολόγος στο υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Κατέχει πτυχίο και διδακτορικό δίπλωμα στην Κλασική Αρχαιολογία από το Πανεπιστήμιο της Ρώμης 2 καθώς και μεταπτυχιακό δίπλωμα στην «Προστασία Μνημείων: Συντήρηση και Αποκατάσταση Ιστορικών Κτιρίων και Συνόλων» από το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο. Οι ανασκαφές στις οποίες έχει εργαστεί περιλαμβάνουν τη Μινωική θέση στο Αποδούλου Ρεθύμνου, τη Μυκηναϊκή θέση στις Κουκουναριές Πάρου, το Δίον Πιερίας, τη Βιβλιοθήκη Αδριανού, τη Ρωμαϊκή Αγορά της Αθήνας και διάφορα σημεία της Πλάκας. Από το 1996 εργάστηκε με τη Β’ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, στο υπό κατασκευή αεροδρόμιο των Σπάτων και στον Πειραιά, και εν συνεχεία, από το 1999, με την Α’ Εφορεία Προϊστορικών & Κλασικών Αρχαιοτήτων και την Εφορεία Αρχαιοτήτων (Πόλης) Αθηνών, στην Πλάκα, στη Βιβλιοθήκη Αδριανού και τη Ρωμαϊκή Αγορά και στην Ακρόπολη.
Τα κυριότερα επιστημονικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν την τοπογραφία της αρχαίας και της μεσαιωνικής Αθήνας, τις οχυρώσεις της ύστερης αρχαιότητας και του Μεσαίωνα στην Αθήνα και σε άλλες ελληνικές πόλεις, την κεραμική της ύστερης αρχαιότητας, την ελληνιστική και ρωμαϊκή γλυπτική, καθώς και την ταφική αρχιτεκτονική της ύστερης κλασικής και της ελληνιστικής περιόδου.
Αποποίηση ευθυνών: Σας ενημερώνουμε ότι αυτό το κανάλι μεταφέρει από Ελληνικά και Ξένα κανάλια ειδήσεις ή/και εκπομπές με θέματα και θεματολογία με την οποία δεν συμφωνούμε ή διαφωνούμε απαραίτητα. Όλα τα πνευματικά δικαιώματα και η διαχείρισή τους ανήκουν στο εκάστοτε κανάλι η ανεξάρτητο παραγωγό. Ο δικός μας ο σκοπός, ως εκ τούτου είναι ΜΟΝΟ ενημερωτικός και ο ρόλος μας ουδέτερος σε ιδέες ή/και συμπεριφορές.
☝🏼 Το κανάλι μας δεν συμφωνεί απαραίτητα με τις απόψεις που προβάλλονται στα βίντεο
ΑΠΑΓΟΡΕΥΟΝΤΑΙ ΠΡΟΣΒΛΗΤΙΚΑ & ΥΒΡΙΣΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ